onsdag den 5. juni 2013

2 down, 1 to go... og et lille fif til overlockeren

2 af farverne i jersey serien er nu syet, i morgen skal den sidste farve igennem maskinerne og så mangler de alle bare print...

2 ud af 3 farver op syet - Jersey serien





Syntes ikke rigtig der er så meget at skrive om i øjeblikket, laver jo ikke andet end at sidde foran maskinerne fra knægten er puttet, til jeg selv bliver nød til at gå i seng...
Så i mangle på noget super spændende læsestof, vil jeg i stedet give jer et lille fif til overlockeren.

Kender du det, at man har syet en søm, klipper enden af overlocken af, man strækker lidt i sømmen og så trævler den første ½-1 cm op, utrolig irriterende og grimt at se på!!!
Kendte engang en pige der havde været i praktik på en systue i Polen (eller ligende sted), hun fortalte at de på en eller anden måde kunne hæfte ende på overlocken, hun kunne bare ikke huske hvordan...

Jeg har tænkt meget over det siden, og er endelig kommet frem til en metode, egentlig utrolig simpel og oplagt, forstår faktisk ikke, at det er taget mig så lang til at komme frem til den...


Dette lille fif vil jeg ikke gå og holde for mig selv, så hvis i kan bruge det så værsgo...

Sådan hæfter man ende på overlocken

1.   Sy sømmen som normalt

2.   Stop maskinen når det sidste sting er taget (lad den ikke køre ud)

3.   Vend sømmen om, mens den sidde i maskinen. Pas på du ikke hiver i det og sørg for at det hele ligger glat når det er vendt

4.   Sy nu et par cm op ad sømmen og kør overlocken ud til siden

5.   Nu er der ingen tråde for enden af syningen

6.   Og den går derfor ikke op når man strækker sømmen


Jeg  bruger kun denne metode hvor overlocken er afslutningen på en søm, som f.eks. ved ærmer hvor omkredsen er så lille at man er nød til at ligge oplægningen op inden man syer ærmet sammen.



Håber min forklaring giver mening og at nogen får glæde af den...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...